Vitale organisaties zijn continue in ontwikkeling en blijven mede daardoor gezond. Ze blinken uit in ondernemerschap, personeelontwikkeling, productontwikkeling, structuurontwikkeling en omgevingsbeinvloeding. Vitale organisaties onderscheiden zich van gezonde organisaties doordat zij niet alleen herhalen "wat ze elke dag doen", maar werkwijzen continu verbeteren en vernieuwen. Hierdoor kunnen ZE beter tegen "zwaar weer" en maken optimaal gebruik van de kansen die zich voordoen. Dat is waar Platform O voor gaat. "Wij helpen u het verschil maken".

maandag 29 juli 2013

HET VERSCHIL MAKEN

In deze blog neem ik u even mee, om een van de meest succesvolle campagnes in de geschiedenis van de reclame met u te delen. Het is het verhaal van Apple's 'Think different' campagne. We hebben het hier niet alleen over een origineel idee of een mooie advertentie, de campagne werkte, en hoe ... In de jaren negentig zat Apple in een zware crisis, en met slechts één campagne wist Apple uit deze malaise te klimmen.
 
 
Even terug in de tijd: In 1977 richtte Steve Jobs Apple op samen met Steve Wozniak, Ronald Wayne en Mike Markkula. In 1985 nam hij ontslag bij Apple na onenigheid met de Raad van Bestuur over het te voeren beleid. Vanaf dat moment voerde John Sculley, de CEO van Apple, belangrijke wijzigingen in de marketingstrategie van Apple door. De campagne van 1984 was nog een succes maar de daar op volgende campagne van 1985 bleek een complete flop.  Daarna ging het snel bergafwaarts met het Imago van Apple. In die tijd verloor Apple honderden miljoenen dollars en er werd gesneden in arbeidsplaatsen waardoor duizenden banen verloren gingen. Steve Jobs slaagde er in om langzaam  de controle te herwinnen van het bedrijf. Een van zijn topprioriteiten was de vernieuwing van het imago van Apple. Het reclamekantoor TBWA stelde voor dat Apple zijn advertenties moest afstemmen op de creativiteit van persoonlijkheden en mensen die impact hadden op de twintigste eeuw. Ze presenteerde een nieuwe slogan voor Apple's advertenties: Think Different (misschien een verwijzing naar de beroemde slogan van IBM's "THINK"). Jobs gaf TBWA 17 dagen de tijd om na zijn goedkeuring de hele campagne te voltooien. De eerste TV-commercial werd uitgezonden op 28 september 1997, gevolgd door de advertenties, billboards en affiches. In 1998 won de TV-spot de Emmy Award van de Academy of Television Arts & Sciences (ATAS), voor beste reclame De advertentiecampagne de Zilveren Leeuw in Cannes en later een Effie award voor beste marketing effectiviteit.
 
 
De campagne bestond uit twee delen, eerst een TV-commercial gevolgd door een print campagne. De tv-commercial bevatte zwart-wit videobeelden van belangrijke historische personen uit het verleden, met inbegrip van Albert Einstein, Bob Dylan, Martin Luther King, Jr, Richard Branson, John Lennon (met Yoko Ono), R. Buckminster Fuller, Thomas Edison, Muhammad Ali, Ted Turner, Maria Callas, Mahatma Gandhi, Amelia Earhart, Alfred Hitchcock, Martha Graham, Jim Henson (met Kermit de Kikker), Frank Lloyd Wright en Pablo Picasso. De comercial eindigt met een beeld van een jong meisje, Shaan Sahota, die haar gesloten ogen opent, om de mogelijkheden te zien die voor haar liggen. De tekst van de campagne wordt verteld door de Amerikaanse acteur Richard Dreyfuss. Geruchten zeggen dat Steve Jobs de oorspronkelijke tekst zelf schreef;
 
" Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do".
 
"Voor de gekken. De buitenbeentjes. De rebellen. De onruststokers. De ronde haringen in de vierkante gaten. Degenen die dingen anders zien. Ze zijn niet gek op regels. En ze hebben geen respect voor de status quo. U kunt ze citeren, het niet met hen eens, verheerlijken of belasteren. Ongeveer het enige dat je niet kunt doen is ze negeren. Omdat ze dingen veranderen. Ze duwen de mensheid vooruit. En terwijl sommigen ze zien als gekken, zien wij een genie. Omdat de mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, diegenen zijn die dat wel doen".
 
Apple wilde duidelijk het verschil maken door anders te zijn en anders te denken. Platform O heeft die zelfde ambitie om mensen en organisaties te vitaliseren door ze blijvend te inspireren, te stimuleren en te begeleiden bij het markt- en klantgericht ondernemen.
 
Bijgaand vindt u twee treffende voorbeelden van KLM en T-Mobile die juist in deze tijd slim omgaan met de klant door de inzet van Social Media. 28 kleine persoonlijke attenties voor reizigers leverde KLM 1.000.000 tweets op. T-Mobile shops wilden weten wat er beter kan in de T-Mobile Shops. Daarom overvielen ze klanten die net uit de T-Mobile Shop kwamen met die vraag. En dat leverde heel wat opbouwende kritiek, maar ook verassende punten op. Bekijk hoe T-Mobile hier slim op inspeelde.
 
Vitale organisaties zijn continu in ontwikkeling en blijven mede daardoor gezond. Ze blinken uit in ondernemerschap, personeelsontwikkeling, productontwikkeling, structuurontwikkeling en omgevingsbeïnvloeding. Vitale organisaties onderscheiden zich van gezonde organisaties doordat zij niet alleen herhalen “wat ze elke dag doen”, maar werkwijzen continu verbeteren en vernieuwen. Hierdoor kunnen ze beter tegen 'zwaar weer' en maken optimaal gebruik van de kansen die zich voordoen. Dat is waar Platform O voor gaat. En wij helpen u het verschil te maken.
 
 
Eens zin in een 'ander' gesprek, neem gerust contact met ons op.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten