Vitale organisaties zijn continue in ontwikkeling en blijven mede daardoor gezond. Ze blinken uit in ondernemerschap, personeelontwikkeling, productontwikkeling, structuurontwikkeling en omgevingsbeinvloeding. Vitale organisaties onderscheiden zich van gezonde organisaties doordat zij niet alleen herhalen "wat ze elke dag doen", maar werkwijzen continu verbeteren en vernieuwen. Hierdoor kunnen ZE beter tegen "zwaar weer" en maken optimaal gebruik van de kansen die zich voordoen. Dat is waar Platform O voor gaat. "Wij helpen u het verschil maken".

dinsdag 2 oktober 2012

HOE MAAK IK VAN EEN TEVREDEN KLANT EEN LOYALE KLANT?"


Herkent u onderstaande trends:
Gunnen op basis van persoonlijke relatie schuift steeds meer naar de achtergrond.
Professionalisering van de inkoopfunctie zorgt voor rationalisering van het inkoopproces. Targets voor kostprijs reductie zorgen voor sterke focus op prijs.  

Tenderprocedures en aanbestedingen eerder gevaar dan zege voor continuïteit.
Een aanbesteding of tenderprocedure geeft een grote mate van onzekerheid. Wat zijn de gevolgen als ik de klant verlies? Tegen welke prijs kan en wil ik deze klant behouden? Op welke manier worden kwaliteit en service beoordeeld en meegewogen in de uiteindelijke toekenning.    

Klanten willen maatwerk tegen een standaard prijs.
Het leveren van maatwerk vereist een intensief sales traject waarbij samen met de klant de specificaties van het product worden bepaald. Maar kan deze extra service ook omgezet worden in een betere prijs? Welke activiteiten dragen bij aan de loyaliteit van uw klanten? Bent u in staat uw klant aan u te binden?   

Vraagt u zich ook weleens af hoe u uw klanten loyaler kunt maken?

Wat u kunt doen om uw klanten meer te binden in deze turbulente markt?
 
 
Platform O nodigt u uit voor een nieuw initiatief!

Bedrijven verliezen gemiddeld 20 tot 40 procent van hun klanten doordat zij niet voldoen aan de eisen van de steeds kritischer wordende klant.  Frederick Reichheld toont in zijn bestseller ‘The Loyalty Effect’ aan dat een bedrijf dat er in slaagt om 5 procent meer klanten te behouden de winstgevendheid, afhankelijk van de branche, kan verhogen van 25 tot 95 procent!  In de praktijk besteden veel bedrijven een groot deel van hun marketingbudget (60 tot 80 procent) aan het aantrekken van nieuwe klanten.  Het budget voor het behoud van bestaande klanten is dus beperkt. 

Veel bedrijven weten ook niet wat hun ‘share of wallet’ is. Dat wil zeggen uw aandeel in de uitgaven van uw klant aan bepaalde producten of diensten. Een groot deel van hun budget geven ze ook uit bij uw concurrenten andere leveranciers. Met een verbeterde klantgerichtheid valt dus nog veel winst te behalen. Voldoende reden dus om de loyaliteit van uw klanten eens onder de loop te nemen.  

Doelstellingen:
Platform O wil dit najaar starten met een kennisdeelkring waarin een selecte groep van ca. 10-12 deelnemers met elkaar kennis en ervaringen uitwisselt op het thema ‘klantloyaliteit’. Vragen die daarbij aan de orde zullen komen:      

  • Wat betekent klantgerichtheid binnen onze organisatie?
  • Is de organisatie voldoende klant-sensitief?
  • Hoe merkt uw klant dat u klantgericht bent?
  • Wat is nou eigenlijk klantloyaliteit?  En wat maakt klanten loyaal? 
  • Op welke wijze is klantloyaliteit ingebed in de missie, visie en strategie van uw organisatie?
  • Service = marketing: Waaruit bestaat de 'after sales' service binnen uw bedrijf?
  • Organiseren van excellente service, hoe doe je dat? 

Doel is dat alle deelnemers antwoorden krijgen op bovenstaande vragen. Door middel van een loyaliteitsmeting onder uw klanten krijgt u een spiegel voor gehouden  betreffende de klantgerichtheid en positionering van uw bedrijf  Verder krijgt u inzichten, handvatten en praktische tips aangereikt om de loyaliteit van uw klanten te vergroten en uw onderscheidend vermogen te versterken.  Hiermee stellen we u in staat meer rendement uit uw bestaande klanten te halen en de continuïteit van uw bedrijf veilig te stellen.  

Doelgroep
  • Bedrijven die op klantspecificatie werken en moeite hebben om de klant aan zich te binden.
  • Bedrijven die willen groeien en hun strategie daarvoor willen aanscherpen.
  • Bedrijven die niet alleen op prijs willen concurreren.
  • Bedrijven die de organisatie klantgerichter willen maken.
  • Bedrijven die van hun klanten ambassadeurs willen maken. 
 
De aanpak
Workshops:
In een serie van 3 workshops op een inspirerende locatie maken de deelnemers kennis met elkaar en verdiepen we ons op een intensieve manier met elkaar in het thema.

  • 1e workshop: Kennismaking en introductie van het thema. Uitwisselen van gerichte vraagstukken en delen van ervaringen.
  • 2e workshop: Hoe hoog is uw loyaliteitsscore? Terugkoppeling resultaten klantbelevingsonderzoek, best practices en verdieping verbeterpunten.
  • 3e workshop: Verbeterpunten inpassen in uw  ‘Loyaliteitsprogramma’ - adviezen en tips verzamelen en omzetten naar een verbeterplan voor uw organisatie. Afronding en evaluatie.   

Onderzoek klantbeleving en loyaliteitsscore
Als onderdeel van het programma zal Platform O een onafhankelijk kwalitatief onderzoek uitvoeren. Samen met u selecteren we een aantal van uw klanten voor het onderzoek naar de klantbeleving en de loyaliteit van uw klanten.  


Platform O
zal als facilitator het thema inleiden en discussiepunten inbrengen. Zo leert u van elkaars inzichten en ervaringen. Via best practices en plenaire bespreking van de onderzoeksresultaten krijgt u concrete adviezen van zowel de deelnemers als de professionals van Platform O over hoe u de loyaliteit en de waarde van uw klanten kunt verhogen. en klantenbinding kunt verhogen.  
 

Data:           1e bijeenkomst dinsdag 20 november
                   2e bijeenkomst donderdag 31 januari
                   3e bijeenkomst donderdag 28 februari

Locatie:        Landgoed Bergvliet, Salesdreef 2, 4904SW Oosterhout.

Tijd:             Namiddag  16.00 – tot 21.30 uur.  Inclusief dinerpauze.

Deelname:     Om de interactiviteit te waarborgen gaan we uit van maximaal  12 deelnemers.

Investering:  
€ 2.845,- voor 3 workshops inclusief klantbelevingsonderzoek en diners onder een aantal van uw eigen klanten en medewerkers.  
 

Verzeker u van deelname door snel in te schrijven!
Deze kennisdeelkring is een  initiatief van Platform O om een breder netwerk op te zetten van bedrijven en organisaties die complexe ondernemings-vraagstukken met elkaar willen bespreken.  

Met deelname aan de Kennisdeelkring Klantloyaliteit krijgt u automatisch toegang tot dit netwerk en de bijeenkomsten die we periodiek zullen gaan organiseren.  

Omdat we een platform willen creëren waarin vraagstukken op strategisch niveau besproken kunnen worden zullen eventuele branchegenoten uitsluitend onder ballotage worden toegelaten. Tevens verwachten wij geheimhouding met betrekking tot alle informatie die tijdens deze vertrouwelijke bijeenkomsten wordt gedeeld. 
 

Inschrijven en informatie
Uw inschrijving zien we graag tegemoet per email via info@platformo.nl
Onder vermelding van: Deelname kennisdeelkring Klantloyaliteit.   

Heeft u vragen neemt u gerust contact op met:       

Carlo Jochems, 06 – 46 35 28 69, carlo@platformo.nl
Con van Meer, 06 – 52 42 74 46, con@platformo.nl  
Jack van Miert, 06 – 54 78 70 15, jack@platformo.nl
Ferry van der Vliet, 06 – 50 29 15 20, ferry@platformo.nl
Henny Pauwels, 06 – 53 78 40 18, henny@platformo.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten