Het
blijft maar doorgaan. De hoeveelheden slecht nieuws. Alsof we van geen ophouden
weten. Tegenvallende economische groei. Oplopende werkeloosheid. Dalende
huizenprijzen. All time low consumentenvertrouwen. Kommer en kwel dus.
Heerlijk
dit ‘bad news’ voor onze vaderlandse pers. Niet zo vreemd dus dat iedereen
blijft zitten waar die zit. En zich niet verroerd. In z’n eigen huis. Of z’n
huidige baan. Vooral met de hand op de knip. Want de angst regeert. En dat
wordt bevestigd door betweterige journalisten in de sfeer van ‘het ergste moet
nog komen’ en ‘deze crisis gaat nog jaren duren’. En zo praten we elkaar steeds
verder de put in, terwijl er nog zo veel kansen liggen te wachten. Aan de
zonzijde van het spectrum natuurlijk. Maar die moet je dan wel plukken! En wat
heb je daarvoor nodig? Simpel, slechts één ding: Sense of Excitement. Een concretisering van die stip op de horizon:
· Waar
staat onze tent over een jaar of vier-vijf?
· Welke
waarde willen we dan creëren en welke positie hebben we dan veroverd in het
krachtenveld?
· En
wat dat dan betekent voor het talent dat dagelijks bij ons door de gangen loopt?
· Hoe
kan ik hun inspireren met dat vergezicht?
· Hoe
zorg ik dat mijn mensen er weer zin in krijgen, opdat zij daar – uiteraard met
fonkelende ogen – dagelijks mee aan de slag kunnen gaan?
Ons voornemen voor 2013 moet dan ook zijn: investeren in de concretisering van die Sense of Excitement. Het advies van Platform O: Ga snel na de jaarwisseling eens een dag of twee met je collega’s het bos in. Of de hei op. Om met elkaar te werken aan de concretisering van die ‘Visie voor de komende vijf jaar. Want een goede visie geeft niet alleen richting, het creëert door coördinatie van acties van veel verschillende mensen een soort van beweging. Waarmee de participatiegraad van veranderingen automatisch stijgt van die paar verdwaalde early adopters naar een grote groep van enthousiaste collega’s! Voorkom dus dat afwachtende kat-uit-de-boom tribunegedrag, in de hoop dat deze veranderwind ook wel weer zal overwaaien. Want pas als jij appèl doet op een ieders vermogen om een bijdrage te leveren, net als John F. Kennedy dat deed bij zijn aantreden als 35e president van de VS in 1961: "And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country". Betekent uiteraard wel dat jij er zelf in moet geloven. Want wat je in anderen wilt ontsteken, moet wél eerst in jezelf branden!
Platform
O helpt graag bij het creëren van een visie naar de nabije toekomst want wij
maken het verschil.
Naar
een column van Dirk-Jan de Bruijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten